Speech Recognition for Finnish-Swedish Dialects through Artificial Intelligence – TaFiDiAi

Åbo Akademi/Experience Lab collaborates with Arcada University of Applied Sciences and StageZero Technologies in a research and development project on the topic of speech recognition of Finnish-Swedish dialects. The project has received funding from the Swedish Cultural Foundation and is led by Arcada.

The goal is to collect open-access speech samples from various Finnish-Swedish dialects in different parts of Swedish-speaking Finland. Based on this data, the project partners develop speech recognition algorithms, which are then evaluated together with Finnish-Swedish end-users.

The purpose is to explore how well the study participants perceive themselves and their dialect to be understood by the system and how reliable and competent they perceive the system to be. The guiding principle is to increase understanding of human perception and usage of robots and automated systems, as this knowledge can contribute to the development of artificial intelligence and its integration into society.

The project is conducted by Leonardo Espinosa at Arcada, Susanne Hägglund and Sören Andersson at Experience Lab/Åbo Akademi, and Thomas Forss at StageZero Technologies.

[SV]

Taligenkänning för Finlandssvenska Dialekter genom Artificiell Intelligens – TaFiDiAi

Åbo Akademi/Experience Lab samarbetar med yrkeshögskolan Arcada och StageZero Technologies i ett forsknings- och utvecklingsprojekt på temat taligenkänning av finlandssvenska dialekter. Projektet har fått finansiering från Svenska Kulturfonden och leds av Arcada.

Målet är att samla in open-access tal på olika finlandssvenska dialekter på olika håll i Svenskfinland. På basen av den här datan utvecklar projektparterna taligenkänningsalgoritmer som sedan utvärderas tillsammans med finlandssvenska slutanvändare.

Syftet är att utforska hur väl studiedeltagarna upplever sig och sin dialekt bli förstådda av systemet samt hur tillförlitligt och kompetent de uppfattar systemet vara. Ledstjärnan är att öka förståelsen kring människans uppfattning och användning av robotar och automatiserade system eftersom denna kunskap kan bidra till utvecklingen av artificiell intelligens och dess integration i samhället.

Projektet genomförs av Leonardo Espinosa vid Arcada, Susanne Hägglund och Sören Andersson vid Experience Lab/Åbo Akademi samt av Thomas Forss på StageZero Technologies.

kulturfonden